دسته‌بندی نشده

مزایا و معایب استفاده از فرمت STL نسبت به سایر فرمت ها

همانطور که اشاره کردیم، فرمت STL نمی تواند اطلاعات اضافی مانند رنگ، جنس و… مربوط به مدل های سه بعدی را ذخیره کند. این فرمت فقط اطلاعات مربوط به رئوس و بردار نرمال را ذخیره می کند. یعنی اگر می خواهید از چندین رنگ یا چندین متریال برای چاپ استفاده کنید، فرمت STL انتخاب مناسبی نیست. فرمت OBJ یک فرمت محبوب است که از پشتیبانی خوبی هم برخوردار است و همچنین روشی برای مشخص کردن رنگ، متریال و غیره دارد. بنابراین، برای چنین کاری OBJ گزینۀ مناسبی است.

از طرف دیگر، اگر می خواهید با یک رنگ یا متریال پرینت کنید (مخصوصا با متریال های رزینی یا پلاستیکی)؛ که در بیشتر موارد این طور است؛ فرمت STL بهتر از OBJ است، چون ساده تر است و همچنین حجم فایل کوچکتر و پردازش سریعتر می شود.

نکته بسیار مهم: برخی نرم افزارهای طراحی سه بعدی گرافیک و انیمیشن (یعنی کاربری غیرصنعتی) مثل 3D Max در صورتی که تنظیمات خروجی STL به دقت تنظیم نشوند، اصلا کیفیت پرینت خوبی نخواهند داشت. فرضا حجم هندسی دایره به حالت چندضلعی یا بیضوی پرینت می شود؛ بنابراین برای این نوع نرم افزارها حتما با دقت تنظیمات خروجی فرمت STL را تعیین کنید. در ادامه ی این مقاله با بهینه سازی فرمت STL آشنا می شوید.

 

چگونه فایل STL تهیه کنیم؟

برای تهیه فایل های STL دو روش وجود دارد:

  • دانلود فرمت STL از وبسایت های طراحی و مدل سه بعدی
  • خروجی گرفتن فایل با فرمت STL از نرم افزار های طراحی سه بعدی

برای تهیه فایل های STL می توانید از طریق  وبسایت های مختلف که یکی از رایج ترین آن ها وبسایت thingiverse می باشد، اقدام کنید و به راحتی فایل مورد نظر خودتون را پیدا کنید و سپس با فرمت STL دانلود کنید.

اگر طرح دلخواهتان را در وبسایت های جستجو کردید ولی نتوانستید پیدا کنید. می توانید خودتان آن را در انواع نرم افزار های طراحی سه بعدی مدلسازی کنید و سپس به عنوان فرمت STL ذخیره سازی را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *